حقایقی شگفت انگیز از انواع ریسه ال ای دی تونل نوری

حقایقی شگفت انگیز از انواع ریسه ال ای دی تونل نوری

تونل های نوری، راهروهایی هستند که با استفاده از ریسه های ال ای دی یا سایر منابع نورپردازی، نورپردازی شده اند و تجربه ای فراگیر و جذاب را برای بیننده ایجاد می کنند. این تونل ها می توانند در مکان های مختلفی مانند شهربازی ها، پارک ها، رویدادهای خاص و حتی خانه ها نصب شوند. تونل های نوری از نظر ریسه ال ای دی مختلف هستند که آذین نور، بزرگترین تولید کننده استیج رقص مهم ترین آن ها را بیان می کند.

1) ریسه ال ای دی سوزنی ضد آب 

مزایای استفاده از ریسه ال ای دی سوزنی :

  • آسان بودن نصب و راه اندازی آن
  • در برابر رطوبت هوا مقاوم هستند
  • در برابر اشعه نورخورشید مقاوم هستند
  • هم چنین مقاوم در برابر بارش باران و برف
  • و مقاوم در برابر کشش

از مهم ترین ویژگی این ریسه ال ای دی آسان و راحت بودن نصب و راه اندازی آن می باشد، چون در ابتدا و انتهای آن فیش های ضد آب است و ریسه ها را می توانیم تا 150 متر به همدیگر وصل کنیم و برای ادامه آن هم می توانیم از یک منبع تغذیه جدا استفاده کرد.

ریسه نوری

2) ریسه ال ای دی سوزنی

تونل های نوری با ریسه ال ای دی سوزنی چینی برای مکان های کوچک استفاده می شود و هم چنین مقاوم در برابر بارندگی و بهترین و با صرفه ترین ریسه سوزنی، ریسه سوزنی 320 تایی که طول آن بیش از 21 متر است که دارای 5 رشته سیم می باشد و تولید تونل نوری با انواع افکت و ثابت است که این تغییر افکت از طریق ریموت از راه دور کنترل می شود.

ریسه سوزنی در مناطق معتدل با شرایط بسیار خاص پیشنهاد می شود.

*این ریسه ها را برای پروژه های شهرداری پیشنهاد می شود.

*این ریسه های سوزنی در منطقه جنوب کشور که دما و رطوبت زیادی دارد توصیه نمی کنیم.

*از این ریسه های سوزنی برای فضاهای داخل سالن از جمله تالارها و یا هتل ها بهترین گزینه است.

* از این ریسه های سوزنی برای ارتفاع بالای 5/1 متر استفاده میشود. برای ایجاد تولید نور در دوطرف تونل باید فضای 5/1 متری آزاد و با وسایلی مثل چوب و گل و گیاه و فرفوژه و…. پوشانده شود در واقع سقف نوری ایجاد می کنند.

3) ریسه ال ای دی شلنگی

تونل نوری که با استفاده از ریسه ال ای دی شلنگی در دو نوع فول کالر و تک رنگ ساخته می شود.

4) ریسه ال ای دی شلنگی فول کالر

RGB برای ساخت این تونل مراحل سازه فلزی و لوله کشی برق و نصب ریسه شلنگی مثل تونل نور با ریسه شلنگی تک رنگ ترکیبی است. فرق آن این است جعبه های ضد آبی که روی سازه نصب می گردد که برد پیکسل ساز به ریسه شلنگی متصل می گردد و داخل جعبه گذاشته می شود و به جای دو رشته سیم بین حلقه ها و تابلوی راه انداز از 6 رشته سیم استفاده می شود.

5) تونل نوری با استفاده از ریسه شلنگی تک رنگ به صورت ترکیبی

در ساخت این تونل نوری حلقه هایی در شکل های مختلف به صورت دایره و مربع هندسی، هشت ضلعی و مثلثی و…. طبق سلیقه ی مشتری در فاصله های تعیین شده معمولا از 5/1 متر تا 5/2 متر و استفاده از کفی در بتن و پیچ یا جوش سازه بر روی کفی نصب می شود.

حالا یک خط لوله برق که در یک طرف سازه قرار دارد زیر کار کشیده می شود و این خط لوله باید به نحوی باشد که حتما باید مقابل حلقه ی اول بیرون بزند و با زانوی 20 سانتی متری از کف کار بالاتر باشد و بعد یک زانوی دیگر بغل زانوی اول می نشیند و با استفاده از لوله برق به حلقه ی بعدی و به همین ترتیب تا آخر تونل اتصال صورت می گیرد.

هم چنین دو رشته سیم برق، تابلو را به همه حلقه ها مرتبط  می کند و هم چنین ریسه های شلنگی را در رنگ های جذاب به اندازه 2 و 3 و 4 مسیر رفت و برگشت روی یک حلقه تعیین شده  برش و سر بعدی به رابط متصل و سر دیگر به عایق متصل می شود. مبدل شلنگی با استفاده از سیم رابط به برق متصل و روشن شود و گرمای ال ای دی ها ربسه را انعطاف پذیر می کند.  هم چنین با بست کمربندی مناسب با قطره ساز ریسه را روی سازه نصب کنید.

در آخر برای اینکه به راحتی سرقت نشود ریسه ها آن ها را با سیم مفتول محکم ببندید و تونل نوری را ایجاد کنید و به این نکته هم دقت کنیم که سیم مفتول جوری باشد که به لباس عابران گیر نکند و به کودکان آسیبی نرساند.

6) ریسه ال ای دی پیکسلی

یکی از جذابترین و دیدنی ترین تونل ها، تونل با ریسه ال ای دی پیکسلی می باشد و شباهت زیادی با ریسه ال ای دی سوزنی دارند. لذا تفاوت آن در این است که ریسه ال ای دی پیکسلی اجرای بی نهایت افکت به صورت فول کالر را دارا است و هم چنین نمایش متن و تصویر را بر روی تونل قابل اجرا است.

استفاده از ریسه ال ای دی پیکسلی

ولتاژ برای نصب و راه اندازی آن 5 ولت مستقیم و طول آن حدودا 3 متر و تعداد آن 50 پیکسل دارد. سوالی که ذهن همه را درگیر کرده است این است که چرا متراژ بیشتر این ریسه ال ای دی پیکسلی در بازار وجود ندارد؟

پاسخ آن این است که تولید آن در کشور چین و برای تونل تولید و طراحی نشده است و استفاده آن بیشتر در تابلو سازی، استیج و…… می باشد و به خاطر سیم های نازکی که دارند قابلیت عبور جریان زیاد را ندارند. به همین دلیل باید دو سر ابتدا و انتهای آن ریسه سه متری ال ای دی پیکسلی باید به ولتاژ تغذیه متصل شود.

برای اینکه می خواهید با ریسه ال ای دی پیکسلی تونلی ایجاد کنید باید طوری نصب شود که ولتاژ رسانی ابتدا و انتهای کار مشکلی نداشته به یک کنترلر و یا درایور دیتا نیاز دارند که خروجی این کنترلر پیکسل به ورودیDCباشد و هم چنین ریسه ال ای دی پیکسلی علاوه بر تغذیه اولین ال ای دی اعمال شود و تا پایان سیم دیتا از یک ال ای دی به ال ای دی بعدی منتقل یابد و این نکته توجه داشته باشید که این ریسه ها دارای ورودی و خروجی می باشد به منظور اینکه خروجی دیتا ریسه اول به ورودی دیتا ریسه دوم و همین طور تا آخر ادامه داشته باشد.

استفاده از تونل نوری با ریسه پیکسلی

7) ریسه ال ای دی حبابی (بلوطی )

تونل نوری با ریسه حبابی (بلوطی) به طور معمول 10 متر و با تراکم 20 حباب است که طبق سفارش مشتری متراژ و تراکم را می توانیم کم یا زیاد کنیم . ریسه حبابی (بلوطی) بر روی میله عرضی یا طولی نصب و فاصله میله ها را نسبت به فضا از 50 سانتی متر تا چندین متر در نظر گرفته می شود.

میزان محبوبیت این ریسه برای نورپردازی تونل نور

این تونل نوری با ریسه حبابی (بلوطی) بیشتر در کشور ما ایران و هند و پاکستان طرفدار زیادی دارد و به دلیل خصوصیات فرهنگی مردم ایران کشورها است که تمایل به رنگ های شلوغ دارند و دلیل اینکه بین مردم طرفدار زیادی دارد بر این است که نصب و راه اندازی آسانی دارد.

دلیل عدم استفاده شهرهای پیشرفته از این نوع ریسه ها

سوال بر این است که چرا کشورهای پیشرفته اروپایی از این نوع ریسه استفاده نمی کنند؟

پاسخ این است که این کشورها ظرافت کار و آرامش دادن نور برای آنها بسیار مهم است و آن ها بیشتر در مناطق عمومی از نورهای شلوغ و افکت های سریع استفاده نمی کنند. بیشتر در مراکز خرید که برای جذب مشتری از نورپردازی های شلوغ و افکت های سریع استفاده می کنند. شهرداران آنها جوری شهرهای خود را نورپردازی می کنند که آرامش خاطر به همشهریان خود بدهند.

نتیجه گیری

اجرای تونل با این ریسه ال ای دی دردسر ساز است. در ایران این شکل است ولی در شرکت هایی که ریسه پیکسل برای تونل نوری ایجاد اتریش و هم چنین شرکت آذین نور تولید کننده استیج رقص، تونل نوری و..و ریسه پیکسلی را به زودی به صورت انبوه تولید و mk فرانسه و شرکت blachereمیشود مانند شرکت روانه بازار  می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *